95. Jiráskův Hronov 1. – 9. 8. 2025

Bavte se a nepřemýšlejte!

7.8.2024

Recenze Radmily Hrdinové na inscenaci Mafiano.

Kdybych měla komukoli doporučit inscenaci Mafiano souboru Gen D z Dolních Břežan, poradila bych mu, aby o tom moc nepřemýšlel a prostě se nechal bavit. Tak jak to s chutí činila většina jásajícího publika kolem mě. 

Daniel Klouda a Adam Jurčík napsali praštěný kousek sobě i souboru na tělo, kousek veselý a zábavný, který se ze všeho nejvíc blíží situační komedii, v níž humor plyne z toho, že se postavy ocitají v nesprávnou chvíli na nesprávném místě, ovládány jakousi železnou logikou dění, které jde ovšem těžce mimo ně. Je to jedna z nejvděčnějších, leč také z nejtěžších divadelních disciplín, protože vyžaduje naprostou přesnost provedení každé sebemenší akce, jež se na jevišti uděje. Jen tak může vyvstat absurdita celé skládačky, když do sebe jednotlivé dílky jevištní puzzle dokonale zapadnou.

Do té dokonalosti má produkce břežanských divadelníků při vší zábavnosti ještě dost daleko. Celé je to jaksi roztřesené jako třesoucí se scénografie složená z papundeklových krabic, s dveřmi budícími obavy, že možná co chvíli vypadnou z pantů. A přitom právě dveře (a to, kdo se v nich objeví) hrají v situační komedii podstatnou roli. I to, kdy kdo kam odejde a proč. 

Samotná mafiánská historka není nikterak složitá, jde prostě o to, jak se dostat k penězům z lupu, ukrytým v koupelně bytu, který po deseti letech, kdy dotyční pobývali za mřížemi, obývá mladá investigativní novinářka. Za skvostný nápad považuji zařazení figury šmejda prodávajícího hrnce, který jako by sem zabloudil z jiné absurdní komedie. Nicméně jeho herecký představitel z téhle okrajové figurky dokázal vytěžit humor, naivitu a bezelstnost, srovnatelnou s výkony Václava Trégla z pamětnických filmů.

Vlastně se mi ani nechce vypočítávat drobné i větší prohřešky proti situační logice, spíš si chci zapamatovat momenty, které mě okouzlily, ať už je to matematická debata o dělení pěti miliónů třemi, šmejdovo polepšení skrze telefonát s paní Agátou anebo detektiv ubírající se s vysoce profesním zaujetím zcela omylnou cestou. Samozřejmě se tu pracuje s řadou odkazů především na filmové inspirace, ale i bez této dnes téměř nezbytné berličky by text i jeho ztvárnění dokázaly diváky pobavit. A to není málo. Ostatně Mafiano je teprve třetí inscenací mladého souboru, takže jejich vystoupení na Jiráskově Hronově vzbuzuje zvědavost, kudy se jejich cesta bude dále ubírat.

Zpět