95. Jiráskův Hronov 1. – 9. 8. 2025
1.8.2023
Rozhovor s lektorkou Zuzanou Petrů.
Anotace k semináři je jasná: Kurz zájemcům poskytne teoretickou přípravu i praktickou zkušenost publicistického i eventového moderování, přípravu a vedení rozhovorů s odborníky, osobnostmi nebo laickou veřejností. Podobný seminář byl v letošním roce otevřen poprvé, a tak je rozhovor s jeho představiteli vlastně nezbytný. Proto jsme oslovili lektorku Zuzanu Petrů, která společně s Jakubem Andělem seminář vede. Sama je přitom pravidelným návštěvníkům festivalu dávno známá jako seminaristka i jako herečka Divadla poPUD – naposledy se představila v hlavní roli inscenace Na troskách civilizace.
Mělo divadlo nějaký podíl na tom, že ses stala redaktorkou České televize?
Možná trochu oklikou. Nedostala jsem se na DAMU ani na JAMU, dala jsem si tedy přihlášku na žurnalistiku a na tu jsem se dostala.
Tehdy ses rozhodla pro dráhu redaktorky a moderátorky? Vždycky jsem si myslel, že tě víc táhne divadlo…
Když nevyšly umělecké školy, chvíli jsem nevěděla, co by mě bavilo. Tenkrát se do toho vložila moje učitelka, která tvrdila, že dobře píšu a že bych se na žurnalistiku měla přihlásit. Rozhodla jsem se to zkusit a přihlásila se do Brna na Masarykovu univerzitu. Dávala jsem si přihlášku i do Hradce a dostala se i tam. Rozhodla jsem se pro Brno.
S postupem času ses ale na JAMU dostala. Studuješ tam přece audiovizuální tvorbu a divadlo na divadelní fakultě…
Studuji, ale momentálně mám přerušeno kvůli mateřství. Už mi vlastně zbývá „jenom“ napsat diplomovou práci. Školu mám vystudovanou, takže už jen diplomku a státnice.
Pomohlo ti studium JAMU nějak ve tvé současné práci?
Nešla jsem na magisterskou žurnalistiku, protože mi přišlo, že je hodně podobná té bakalářské a nic moc nového nenabízí. Vždycky jsem si říkala, že by mě lákala režie, ale ta se studuje všude pouze prezenční formou studia, nejde to dálkově. Když jsem hledala školu, našla jsem obor v Brně na JAMU, který nabízel audiovizuální tvorbu a divadlo. To se mi moc líbilo. Šlo o propojení toho, v čem pracuji, a divadla, které mám ráda a mám jej jako koníčka. Bohužel otevírali obor také pouze prezenční formou. Zašla jsem tedy v práci za šéfem s tím, že bych chtěla pracovat jako externistka. Dohodli jsme se, že budu chodit tři dny do školy a dva dny do práce.
V současné době děláš pouze pro Českou televizi?
Ano, ale momentálně, jak už jsem zmínila, jsem na rodičovské dovolené. Dva dny v týdnu sice chodím do práce, ale spíš točím, než moderuji. Moderuji pouze na záskok, vždycky, když nemůže jeden z moderátorů. Točím reportáže, protože si podmínky mohu dopředu domluvit a naplánovat.
Příjemně mě překvapilo, že vedeš seminář na Hronově. Jak ses k tomu dostala?
Oslovili mě přímo lidé z ČT z Prahy, kteří seminář zajišťují. Dramaturg Kamil Švec mi zavolal s tím, že na Hronově bude seminář a že ČT bude nově mediálním partnerem festivalu. Tehdy mi do telefonu říkal, abych přijela popovídat frekventantům o tom, jakým způsobem se dá propojit práce v médiích a divadlo. Pochopila jsem z toho, že mám přijet jako host na nějakou diskusi. Kývla jsem na to a s postupem času z toho vyplynulo, že mám být lektorkou. Dali jsme si nějaké on-line schůzky a domluvili se, co všechno bychom na semináři mohli dělat, co by mohlo seminaristy zajímat. Program jsme následně připravili s kolegou Jakubem Andělem.
Daří se léty nabyté zkušenosti z praxe přenést během tak krátké doby mezi seminaristy?
Myslím, že můžeme předat poměrně dost informací. Frekventanti si odnesou minimálně nějakou představu, co práce moderátora v ČT obnáší. Snažíme se předat jim základní informace o tom, jak pracujeme s textem, jak si jej upravovat. Například dnes si mohli vyzkoušet, jaké to je napsat headliny a načíst je přímo do znělky, kterou máme pro Události nebo pro Zprávy ČT24. Včera si vyzkoušeli, jaké to je stát před kamerou, nanečisto si vyzkoušeli živý vstup, pokusili se o stand up do reportáže – moment, kdy se objeví v obraze redaktor a něco říká. Dnes se také hodně dozvěděli o tom, jak ČT funguje, jak je to s hosty a jak je to s přípravou na rozhovory.
Řešíte také praktické situace?
Jeden odvážný seminarista si chtěl vyzkoušet, jaké to je vést interview, takže jsme mu nasimulovali podmínky této situace. Dramaturg Kamil Švec, který připravuje pořad Interview ČT24 a je zároveň vystudovaným politologem, mu vytvořil velmi přesvědčivého hosta. Frekventant našeho kurzu si vybral aktuální téma „manželství pro všechny“. Kamil Švec představoval hosta, který je politikem z KDU-ČSL a je zásadně proti. Musím říct, že seminarista byl výborný, nedal se, a nakonec to byla velmi dobrá ukázka rozhovoru.
Asi není jednoduché připravit se na rozhovor k tématu, do kterého člověk úplně nevidí…
Když je na přípravu čas, děláme si rešerše k tématu a snažíme se načíst co nejvíce informací. Připravit si argumenty. Pokud víme, že host zastává určité stanovisko, moderátor by měl reprezentovat názory druhé strany. Aby z rozhovoru nevznikla agitka jednoho názorového proudu.
Když jde moderátor k podobnému rozhovoru, má už na věc svůj názor?
Jak kdy. Může se stát, že se člověk v problematice orientuje a názor si vytvoří ještě před rozhovorem. Jeho názor v tom ovšem není důležitý. Rozhodně by neměl prezentovat svoje názory. Měl by pomoci divákovi, aby si vytvořil o daném tématu komplexní obrázek. Aby získal co nejvíce informací potřebných ke tvorbě svého vlastního názoru.
Zpět k semináři. Jaké nástroje či techniky používáte k přípravě seminaristů? Co konkrétně mají frekventanti k dispozici?
Včera jsme měli k dispozici kameramana z hradecké televize, který přijel s kompletním vybavením. Se stejným jezdí naši redaktoři do terénu. Dali jsme si téma Jiráskův Hronov a seminaristi si sami vymysleli, na jakém místě a o čem chtějí povídat. Natáčeli již zmíněné stand upy a kameraman je korigoval. Část seminaristů si zkoušela nanečisto živé vstupy, které jsme si potom pouštěli a dávali si zpětnou vazbu. Jedna z frekventantek si chtěla vyzkoušet rozhovor. Sehnala si respondenta a vedla s ním rozhovor před kamerou o tom, jaké to je, prožívat první Jiráskův Hronov. Myslím, že se jim to opravdu povedlo. Jsem ráda, že k tomu seminaristi přistupovali kreativně a nad tématem přemýšleli. Dnes jsme tedy měli přehlídku kreativity a bylo to moc fajn.
Máš v semináři nějakého budoucího moderátora?
Myslím si, že by mezi nimi určitě mohl být. Jsou zde lidé, kteří se již v současné době zabývají vytvářením mediálního obsahu. Mají například svůj vlastní podcast nebo pravidelně natáčejí videa na sociální sítě – a chtěli se dozvědět, jak se liší obsah internetových sítí a zpravodajství.
Jak se budoucí moderátoři a redaktoři mohou dozvědět o pracovních příležitostech v ČT?
Redaktory sháníme skoro pořád. Stále přicházejí noví lidé. V Brně to funguje tak, že každé tři měsíce máme tři nové stážisty ze žurnalistiky, a když jsou šikovní, nabídne se jim spolupráce. Zůstávají v redakci. Když však přijde člověk zvenčí, nedostane se hned k moderování. Absolvuje jakési kolečko. Připravuje zprávy, chystá vysílání čtyřiadvacítky, musí se naučit psát texty, headline i krátké zprávy – a připravuje podklady pro moderátora. Pak se dostane sám do terénu a začne mít živé vstupy. Na této činnosti si natrénuje schopnost mluvit spatra a v krátké době předat potřebné informace. Dost často je to tak, že redaktoři, kteří referují z Poslanecké sněmovny o celodenním dění, mají na ČT24 vstup každou hodinu. Tam se hodně otrkají a naučí pracovat s živým vysíláním a nežádoucími vlivy, které do vysílání vstupují. Pak už je příliš nepřekvapí, když se dostanou do studia. Jsou si jistější. Je skutečně dobré, když má moderátor podobnou zkušenost za sebou.
Z toho, co říkáš, mi vychází, že k práci moderátora není zapotřebí oficiální vzdělání…
Dostávají se k nám především studenti žurnalistiky, ale když se dělá výběrové řízení, může se přihlásit kdokoliv. Myslím, že žádné omezení z hlediska vzdělání v žurnalistice neexistuje. V rámci výběrového řízení se k nám může dostat i člověk se vzděláním v jiném oboru.
O semináři ČT se na festivalu hodně mluví, je úspěšný. Bude mít v příštím roce pokračování?
Česká televize bude v mediálním partnerství s Jiráskovým Hronovem určitě pokračovat. Na festival jezdí spousta šikovných lidí a ČT by jim ráda nabídla spolupráci. Je škoda, že se o tom, že existuje možnost pracovat pro ČT, dozví málo lidí. Hledáme je nejenom pro zpravodajství, potřebujeme i dramaturgy, scenáristy, produkční a podobně. Profese okolo divadla se propojují s profesemi v mediálním světě. Když se podíváš na lektory, kteří vedou semináře nebo například píšou Zpravodaj, jde velmi často o lidi, kteří pro ČT pracují a zároveň mají hodně společného s divadelním světem.
Ptal se Honza Švácha