95. Jiráskův Hronov 1. – 9. 8. 2025
2.8.2023
Recenze Iva Kristiána Kubáka na inscenaci Okamžikoka
Monodramatická pantomimická etuda Matěje Výborného Okamžikoka působila při své premiéře na festivalu PřeMostění letos v dubnu jako svého druhu zjevení. Nejinak tomu jistě muselo být i na dalších festivalech, skrze které postoupila do programu letošního JH, a nejinak tomu bylo i včera (na první repríze) v brzkém odpoledni v Sále Josefa Čapka.
Etuda je strukturovaná do dvou částí (v konvenčním teplém divadelním světle) s overturou a intermezzem (v modrém). Předehra v minimalistickém azurovém podsvícení hřející rychlovarné konvice představí jakéhosi ducha-démona, který povstává a zmítá se nad hučícím spotřebičem. Dlužno podotknout, že v této části nedojde k očekáva(tel)nému klimaxu ve formě automatického vypnutí konvice, kdyby došla voda varu. Je to nejspíš kvůli tomu, že se s konvicí musí posléze hrát a rozpálená vřící vodou by nebyla snadno manipulovatelná. Z hlediska následného čtení předložených znaků se tak vlastně nacházíme před bodem varu.
Následuje část první, koncipovaná jako komická mikro-etuda o setkání dvou antagonistických individualit, nejspíš kdesi v hospodě. Začíná tím, že se jako herec zjeví ze skříně (přičemž tím nabídnutou metaforu „out of the closet“ nejspíš v tomto případě nelze číst v jejím ustáleném významu sexuálního nebo genderového coming-outu) – a následně nám svým jednáním začne ukazovat prostor a postavy svojí hry. Obě postavy Výborný srozumitelně artikuluje nejen tělesným a mimickým gestem, ale také mezi nimi přechází otočkou podél stolu, abychom nebyli na pochybách, kterého zrovna v tom kterém oka mžiku hraje. Ten zlý, který se objeví až jako druhý, toho prvního šikanuje, vyzve na souboj a přemůže. V imaginárním prostoru se k realizaci tohoto triviálního příběhu „nachází“ několik imaginárních rekvizit, které přesně a mnohdy i objevně protagonista pantomimicky znázorňuje.
Po prohraném souboji se stane cosi magického. Performer, v tu chvíli představující poraženého, se v divadelně modře nasvíceném intermezzu několika breakdancovými kip-upy dostane do somatického únavového rauše a pomyslná konvice cvakne, neboť právě nastal bod varu – část druhá. Ta je mimochodem jako jediná celá podkreslená hudbou: nejprve tribální a posléze skladbou s východními či balkánskými rysy.
Napumpovaný adrenalinem vyroste onen přemožený v superhrdinu, snad maorského nebo peruánského kmenového náčelníka nabuzeného listy koky. Znovu precizně objeví celý prostor, nás v něm, označí válečným pomalováním svoji tvář, tělo i skříň a…! …a v tu chvíli následuje poněkud zmatečný závěr, ve kterém patrně dojde k vítězství, následnému uklidnění, odpočinku a nakonec zmizení performera za skříň. Tma, konec, potlesk, květinové koše.
Celý kus je nám předložen s anotací, že jde o reakce Matěje Výborného na Matěje Výborného, „reakce na tamto a támhleto, reakce … na všechno.“ Dvacetiminutový kus je evidentní osobní zpovědí roztěkaného muže, který hledá sám sebe a skrze tento tvar s otevřeným koncem v sobě možná někoho (nebo dokonce dva) nachází. Je to terapeutické osobní vyznání, díky němuž jsme měli šanci objevit sólo autorského performera, kterých se na poli amatérského divadla příliš mnoho nerodí.