95. Jiráskův Hronov 1. – 9. 8. 2025
2.8.2023
Reportáž Jany Soprové ze semináře WOW, lektora Janka Lesáka.
Navštívit letos seminář Janka Lesáka, který nabízí jak celotýdenní možnost, tak i šanci zúčastnit se třeba jen jednoho dopoledne, se pro mnohé stalo nutností. Když ponecháme stranou charisma lektora a jeho rétorickou schopnost, stojí za to sem zajít i kvůli scénickým kouzlům, která seminář amatérským divadelníkům nabízí.
„První den jsme si hráli se zvukem, jak se s ním dá pracovat jako s nějakým samostatným svébytným vyjadřovacím prostředkem, druhý den jsme to zkusili ještě přepálit a bavili jsme se o binaurálním zvuku ve virtuální realitě – do jakého extrému to dokáže napnout a použít v divadle. Další den přišlo na řadu světlo, koukali jsme na různé druhy světýlek a jak je možné třeba nepoužívat pultíky a celé to odbavovat z telefonu,“ vypočítává Janek Lesák.
„Dnes se bavíme o live cinema, živém kině a o kamerách, projektorech, o tom, jak audiovizi propojit s živým uměním. A zítra přijede Natálka Preslová, budeme vařit krev a hrozně to tu zarasíme umělou krví. Na další den mám nějaké výbušniny, budeme zkoušet pyrotechnické efekty. A poslední den budeme používat támhletu obrovskou věc – nechali jsme si vyrobit čiré sklo 2 × 2 metry, abychom mohli zprovoznit pepper’s ghost, což je metoda, jak vyrobit hologram.“ Takové věci se ovšem na DAMU neučí, a sám Janek na ně přichází metodou pokusu a omylu a návodů na youtube.
„Celou dobu říkám, že nejsem technolog ani technik, jsem jenom režisér, kterého zajímá, kde se dají nabrat nějaké další pastelky, kterýma se dá malovat po jevišti. A říkám: Cokoli chceš, zeptej se na to GPT nebo zadej otázku do youtube. Ve většině případů se najde někdo, kdo to už vyřešil, a za pár hodin se dá zprovoznit cokoliv, když se toho člověk nebojí.“ Sám je překvapený, že se do jeho semináře hlásí nejen mladí, ale i mnoho starších lidí. „Za celé čtyři dny se na mě nikdo netvářil, že by to bylo moc složité a že by se nechytal. Takže myslím, že to jde. Sám nemám rád dlouhá a složitá řešení, nebaví mě, když něco nejde. Mám rád, když to jde rychle, a ideálně když to moc nestojí.“
V úterý přišla na řadu metoda live cinema, tedy princip kombinace divadla a filmu či jejich naprosté prolnutí. Že je to možné realizovat prakticky na koleně (pokud je k dispozici wi-fi nebo aspoň data) a jako free produky na webu doporučuje adresy https://obsproject.com/cs a https://vdo.ninja/. Tam to všechno je.
Kdo si na to netroufá a hodlá setrvat jen u teorie, nejen youtube nabízí spoustu ukázek z historie toho, co vzniklo nejen ve světě, ale i u nás. Vždyť Laterna magika, kterou stvořil scénograf Josef Svoboda s režisérem Alfrédem Radokem, propojující filmové triky s živými hudebníky, herci a tanečníky (v roce 1958 zazářila na EXPO v Bruselu a získala ohlas i doma), o čemž svědčí to, že získala vlastní působiště (nejprve dnešní Divadlo Bez zábradlí, později Novou scénu ND) a v různých variacích funguje do dneška. Například pozůstatek legendy, Kouzelný cirkus, měl derniéru teprve nedávno za mnohých protestů lidí z oboru i mimo něj (i když dnešní technologie už dávno tento model překonaly). Patrně největší zásluhu o dovedení fenoménu live cinema k dokonalosti má režisérka Katie Mitchell, díky níž tento princip získal věhlas ve světě. Inu, měla nejen vizi, nápady a vytrvalost, ale také dostatečné finanční zázemí. Janek Lesák poukázal na to, že velká kouzla lze dělat i s malými prostředky – například Bílý tesák (z hradeckého DRAKu, za něhož získat Milan Hajn Thálii a k vidění byl i na Jiráskově Hronovu) je postaven na jednoduchém nápadu. Herec měl v ruce kameru a snímal své okolí z pohledu „psa“. Jiné kouzlo se podařilo v Jihočeském divadle, kde Lesák s Preslovou vytvořili inscenaci Invisible Man. A leccos z této technologie si vyzkoušeli i účastníci semináře. Pokud máte zájem, Janek slibuje, že v sobotu nechá v Myšárně pár věcí zapojených, a kdokoli sem bude moci přijít jako do muzea, osahat si, co jak funguje, a Janek může případně i vysvětlovat, o co se jedná. Bude to takový showroom technologií.