94. Jiráskův Hronov 2. – 10. 8. 2024

Nejnovější příspěvky

Vyklubování reality Vyklubování reality

Recenze Johany Jurášové na inscenaci Cholesterol.

6.8.2023

Více
Hasiči a hyeny Hasiči a hyeny

Recenze Michala Zahálky na inscenaci Nelkej, Čechie!

6.8.2023

Více
Jak by to bývalo bylo, nebylo Jak by to bývalo bylo, nebylo

Recenze Iva Kristiána Kubáka na inscenaci Nelkej, Čechie!

6.8.2023

Více
Moje místo je v mé hlavě Moje místo je v mé hlavě

Recenze Jany Soprové na inscenaci Mý/ísTOPy/i(s).

6.8.2023

Více
Najít se jak desetník, co pryč se kutálí Najít se jak desetník, co pryč se kutálí

Recenze Iva Kristiána Kubáka na inscenaci Mý/ísTOPy/i(s).

6.8.2023

Více
Proč chyba znamená konec světa? Proč chyba znamená konec světa?

Recenze Aleny Zemančíkové na inscenaci Koleje beze smyslu.

6.8.2023

Více
Nahlas! Nahlas!

Recenze Johany Jurášové na inscenaci Koleje beze smyslu.

6.8.2023

Více
Předloha dobrá, divadlo ještě lepší Předloha dobrá, divadlo ještě lepší

Recenze Lukáše Křížka na inscenaci Saturnin.

5.8.2023

Více
Není to trochu seriál? Není to trochu seriál?

Recenze Johany Jurášové na inscenaci Saturnin.

5.8.2023

Více
Kolik spisovatelů je potřeba, aby vykopali zemljanku? Kolik spisovatelů je potřeba, aby vykopali zemljanku?

Recenze Kateřiny Prášilové na inscenaci Sex.

5.8.2023

Více
Šest dizošů s cibulkou Šest dizošů s cibulkou

Recenze Iva Kristiána Kubáka na inscenaci Sex.

5.8.2023

Více
Kdy končí představení? Kdy končí představení?

Recenze Johany Jurášové na inscenaci Totování.

5.8.2023

Více
Padla kostka na sále Padla kostka na sále

Recenze Iva Kristiána Kubáka na inscenaci Totování.

5.8.2023

Více
Samota krále Richarda II. Samota krále Richarda II.

Glosa Jany Soprové k inscenaci Richard II.

5.8.2023

Více
Houska, maso, houska… houska, houska, houska? Houska, maso, houska… houska, houska, houska?

Recenze Michala Zahálky na inscenaci Lakomec.

4.8.2023

Více
Do guláše ještě trochu chilli Do guláše ještě trochu chilli

Recenze Jany Soprové na inscenaci Lakomec.

4.8.2023

Více
Punková spektakulárnost naivní sci-fi pohádky Punková spektakulárnost naivní sci-fi pohádky

Recenze Johany Jurášové na inscenaci Za pět minut dvanáct.

4.8.2023

Více
Černé díry mají vlasy Černé díry mají vlasy

Recenze Iva Kristiána Kubáka na inscenaci Za pět minut dvanáct.

4.8.2023

Více
Spánkový cyklus aneb spi–bdi–sni–bdi–spi Spánkový cyklus aneb spi–bdi–sni–bdi–spi

Recenze Johany Jurášové na inscenaci Spi–bdi–sni.

4.8.2023

Více
Generace Zzzzz Generace Zzzzz

Recenze Iva Kristiána Kubáka na inscenaci Spi–bdi–sni.

4.8.2023

Více
Ilustrované kázání s magickým okamžikem Ilustrované kázání s magickým okamžikem

Recenze Luďka Horkého na inscenaci Svět je v rozpacích.

4.8.2023

Více
Země je na rozpacích Země je na rozpacích

Recenze Aleny Zemančíkové na inscenaci Svět je v rozpacích.

4.8.2023

Více
Šest divých Bár z Jindřichova Hradce Šest divých Bár z Jindřichova Hradce

Recenze Kateřiny Prášilové na inscenaci Bára.

4.8.2023

Více
Obavy dnešních středoškoláků Obavy dnešních středoškoláků

Recenze Jany B. Hniličkové na inscenaci Bára.

4.8.2023

Více
McDonagh svítí ve tmě McDonagh svítí ve tmě

Recenze Johany Jurášové na inscenaci Pan Polštář.

3.8.2023

Více
O retardovaném chlapci vraždícím malé děti. Někde v totalitě. O retardovaném chlapci vraždícím malé děti. Někde v totalitě.

Recenze Iva Kristiána Kubáka na inscenaci Pan Polštář.

3.8.2023

Více
Sni, když nevíš, co bude zítra Sni, když nevíš, co bude zítra

Recenze Jany B. Hniličkové na inscenaci Cestovatelky.

3.8.2023

Více
Dospívám. Značka: Spěchá! Dospívám. Značka: Spěchá!

Recenze Luďka Horkého na inscenaci Cestovatelky.

3.8.2023

Více
Všichni chceme jenom žít Všichni chceme jenom žít

Recenze Kateřiny Prášilové na inscenaci Nikdy naráz netrápí tě mráz a oblak komárů.

3.8.2023

Více
Éterické vyprávění o šílenství hladu Éterické vyprávění o šílenství hladu

Recenze Johany Jurášové na inscenaci Nikdy naráz netrápí tě mráz a oblak komárů.

3.8.2023

Více
Kladně o kladně o Kladně Kladně o kladně o Kladně

Glosa Iva Kristiána Kubáka na inscenaci Fe-érie o Kladně.

2.8.2023

Více
Ze světa žen Ze světa žen

Recenze Jiřího Lössla na inscenace z bloku Tanec tanec.

2.8.2023

Více
Potřebujeme nové formy! Potřebujeme nové formy!

Dvojrecenze Johany Jurášové na inscenace Festivaly baštim! a Od súdu s ostudú.

2.8.2023

Více
No tak Matěj Výborný udělal pohybový monodrama No tak Matěj Výborný udělal pohybový monodrama

Recenze Johany Jurášové na inscenaci Okamžikoka.

2.8.2023

Více
RudodŘEVkoka RudodŘEVkoka

Recenze Iva Kristiána Kubáka na inscenaci Okamžikoka

2.8.2023

Více
Pepř a jiné koření Pepř a jiné koření

Recenze Jany Soprové na inscenaci Pepř – 3000 otáček.

2.8.2023

Více
Pollock až příliš hektický Pollock až příliš hektický

Recenze Jany Soprové na inscenaci Lionel, Maude a prst Jacksona Pollocka.

2.8.2023

Více
Českolipský poklad z půdy Českolipský poklad z půdy

Recenze Iva Kristiána Kubáka na inscenaci Lionel, Maude a prst Jacksona Pollocka. 

2.8.2023

Více
Tyto události se skutečně staly, ale nesmějte se Tyto události se skutečně staly, ale nesmějte se

Recenze Johany Jurášové na inscenaci Jedno jaro v Paříži aneb Krvavá Henrietta.

1.8.2023

Více
Velké a malé dějiny v jednom propletenci Velké a malé dějiny v jednom propletenci

Recenze Jany Soprové na inscenaci Jedno jaro v Paříži aneb Krvavá Henrietta.

1.8.2023

Více
Európa zdrhá z Indie Európa zdrhá z Indie

Recenze Miriam Kičiňové na inscenaci Zdrhnout z Indie.

1.8.2023

Více
V rytmu meditace V rytmu meditace

Recenze Johany Jurášové na inscenaci Zdrhnout z Indie.

1.8.2023

Více
Prozření starého mrzouta Prozření starého mrzouta

Recenze Jany B. Hniličkové na inscenaci Jako by se nechumelilo.

1.8.2023

Více
Ve světě sněhu a magorů Ve světě sněhu a magorů

Recenze Iva Kristiána Kubáka na inscenaci Jako by se nechumelilo.

1.8.2023

Více
Boj zdravého člověka s nemocnou dobou Boj zdravého člověka s nemocnou dobou

Glosa Lukáše Křížka na inscenaci Fredy.

1.8.2023

Více
Brambůrky „on the road“ Brambůrky „on the road“

Recenze Jany Soprové na inscenaci Kolik nám zbejvá.

31.7.2023

Více
Brambůrky nepláčou nad rozlitým mlékem, ale lehají si do něj Brambůrky nepláčou nad rozlitým mlékem, ale lehají si do něj

Recenze Johany Jurášové na inscenaci Kolik nám zbejvá.

31.7.2023

Více
Křehkost faustovského mýtu Křehkost faustovského mýtu

Recenze Johany Jurášové na inscenaci Valpuržina noc RAVE.

31.7.2023

Více
Lapeny v pasti rauše Lapeny v pasti rauše

Recenze Iva Kristiána Kubáka na inscenaci Valpuržina noc RAVE.

31.7.2023

Více
Hříčka nepříjemně celovečerní Hříčka nepříjemně celovečerní

Recenze Jana Šotkovského na inscenaci Družstvo Ďáblice.

31.7.2023

Více
Ubrat, prosím! Ubrat, prosím!

Recenze Jany B. Hniličkové na inscenaci Družstvo Ďáblice.

31.7.2023

Více
O česko-slovenském a slovensko-českém sdílení a dělení O česko-slovenském a slovensko-českém sdílení a dělení

Glosa Jany Soprové na inscenaci Kašpárek a Zbojník.

31.7.2023

Více
Nemusíš mi říkat mrzáku, ale můžeš Nemusíš mi říkat mrzáku, ale můžeš

Recenze Johany Jurášové na inscenaci Mrzák inishmaanský.

30.7.2023

Více
Dobře udělaná dobře udělaná černá komedie Dobře udělaná dobře udělaná černá komedie

Recenze Iva Kristiána Kubáka na Mrzáka inishmaanského.

30.7.2023

Více
Mýtus vedle mýtu Mýtus vedle mýtu

Recenze Jany B. Hniličkové na inscenaci Nikoločava.

30.7.2023

Více
Zlatý kýbl Nikoly Šuhaje Zlatý kýbl Nikoly Šuhaje

Recenze Iva Kristiána Kubáka na inscenaci Nikoločava.

30.7.2023

Více
Čí je to vina, když si každej může dělat, co chce Čí je to vina, když si každej může dělat, co chce

Recenze Johany Jurášové na inscenaci Mařka.

30.7.2023

Více
Proměny jedné Mařky Proměny jedné Mařky

Recenze Jany Soprové na inscenaci Mařka.

30.7.2023

Více
Já bych čet a četu Já bych čet a četu

Glosa Michala Zahálky na inscenaci Lucerna.

29.7.2023

Více
Storytelling po daňkovsku Storytelling po daňkovsku
Kulhavý mezek Oldřicha Daňka nepatří k jeho velkým historickým podobenstvím, ve kterých často zobrazuje malého člověka vláčeného dějinami a sugestivně si klade otázky mravní zodpovědnosti jedince, jedná se spíš o hříčku – trochu historickou, trochu milostnou, trochu filozofující.
 

7.8.2022

Více
Kočovní herci tu jsou Kočovní herci tu jsou
Profesionální české divadlo na Oldřicha Daňka dvě desetiletí po jeho smrti už do značné míry pozapomnělo – a myslím, že ke své škodě.

7.8.2022

Více
Společenstvo kandidátů Společenstvo kandidátů
Nejsem si úplně jistý, co to o mně vypovídá, ale když skončilo poslední představení, na které jsem letos v Hronově měl jít, rozhodl jsem se, že si večer zajdu ještě na jednu reprízu téže inscenace.

7.8.2022

Více
Všechno je to o lásce... Všechno je to o lásce...
„Pán s meotarem“ nebo také „týpek s meotarem“.

6.8.2022

Více
Za vším hledej mámu Za vším hledej mámu
Na letošní Jiráskův Hronov jsem přijela na skok na den a půl.

6.8.2022

Více
Plíhalovsky poetické Psycho Plíhalovsky poetické Psycho
Soubor Divadla MY Plzeň se na festivalu představil inscenací úpravy experimentálního textu respektive divadelní adaptací psychotického románu Hany Lehečkové „SVATÁ HLAVA“.

6.8.2022

Více
Největší, nejsilnější a nejdobrodružnější je mladé divadlo Největší, nejsilnější a nejdobrodružnější je mladé divadlo
Na začátku vzpomíná, že tady na Hronově byla poprvé v roce 1967 jako seminaristka.

6.8.2022

Více
Dědova mísa, respektive urna Dědova mísa, respektive urna

Přiznejme si, že domácí i světová dramatika je k herečkám zralého věku skoupá.

6.8.2022

Více
Severní vítr je krutý a krásný Severní vítr je krutý a krásný
Meotarové divadlo Bažantovy loutkářské družiny z Poniklé patří tradičně k dychtivě vyhlíženým událostem, jakmile se objeví ve festivalovém programu.

6.8.2022

Více
Nezabiješ matky v sobě Nezabiješ matky v sobě
Text Máma říkala, že bych neměla britské dramatičky Charlotte Keatley je populárním krmivem pro dramaturgické plány komorních činoher s talentově silným a nejlépe (ne však bezpodmínečně) vícegeneračním obsazením dámské šatny.

6.8.2022

Více
Prosťáček boží poslouchá Leoše Mareše Prosťáček boží poslouchá Leoše Mareše
Jakou psychiatrickou diagnózou je přesně postižen Zdeněk, protagonista novely Hany Lehečkové Svatá hlava, se z inscenace plzeňského Divadla MY nedozvíme.

6.8.2022

Více
„Všichni jsou nervózní a tolik lásky je kolem“ „Všichni jsou nervózní a tolik lásky je kolem“
Čechovův Racek, jak ho zahrál soubor Hrobeso divadla Radar, je tradiční interpretační činohra v nejlepším smyslu slova.

5.8.2022

Více
Prvky divadelnosti Prvky divadelnosti
Pohyb je mým oborem. S oblibou se například každý den pohybuji. Rád gestikuluji, nevydržím dlouho sedět, rád mluvím a zpívám (i tvorba hlasu je velmi dynamickým tělovým pohybem). Rád pozoruji let ptáků, chůzi žen i mužů, gestikulaci Pavla Skály.

5.8.2022

Více
Špatná recenze Špatná recenze
Ruská řeka je široká, teče pomalu a líně a po její hladině tu a tam obličejem dolů plavou špatné zprávy. 
 

5.8.2022

Více
Cesty k parodii Cesty k parodii
V životě festivalového recenzenta nastanou tu a tam chvíle, kdy po odchodu z divadelního sálu neotevře textový editor, ale internetový prohlížeč, aby si našel zpravodaje z příslušné národní přehlídky a hledal nějaké vysvětlení pro to, co právě absolvoval.

4.8.2022

Více
Tak sorry Montessori? Tak sorry Montessori?
Při sledování inscenace Maria M brněnského souboru PolaroID pracujícího při Divadle Polárka jsem si znovu uvědomila, jak šťastné bylo rozhodnutí letos na Jiráskův Hronov pozvat inscenaci Emil čili O Háchovi pražského Divadla D21.

4.8.2022

Více
Václav Havel, l.p. 2022 Václav Havel, l.p. 2022
Hra Vernisáž od Václava Havla

4.8.2022

Více
Na viděnou! Na viděnou!
Každý filmový nebo divadelní producent a režisér vám potvrdí, že dobrý a neotřelý scénáristický nápad se platí zlatem.

4.8.2022

Více
Do sklepa tanečním krokem Do sklepa tanečním krokem
Soubor Literárně dramatického oboru ZUŠ B. Jeremiáše z Českých Budějovic se pod vedením Lenky Šestákové představil svou inscenací adaptace gotického westernu Richarda Brautigana Hawklinská nestvůra.

4.8.2022

Více
Maria Matka školáků Maria Matka školáků
Jméno Marie Montessori je u nás, myslím, známo jako značka alternativního školského systému, ale vědomí o tom, kdo byla, je mnohem slabší.

4.8.2022

Více
Václav Havel: Vernisáž (tlustá tužka na plátně, 1975? či 2022?) Václav Havel: Vernisáž (tlustá tužka na plátně, 1975? či 2022?)
Havlovy jednoaktovky, nejvíce Audience a Vernisáž, jsou tituly pro inscenátory lákavé a je zcela pochopitelné, proč právě po Vernisáži členové DS Vojan z Libice nad Cidlinou v čele s hostujícím režisérem Jaromírem Hruškou sáhli.

4.8.2022

Více
Postelová fraška Postelová fraška
UPOZORNĚNÍ: Následující recenze vyzrazuje skrytý princip inscenovaného textu, a to hned v první větě, protože není na co čekat, žeano.

4.8.2022

Více
Anatomie štěstí Anatomie štěstí
Ten první dojem je skvostný: bez velkých okolků se začne interagovat způsobem, který záhy překoná prvotní rozpaky, obě protagonistky jsou pohotové, rýpavým divákům dovedou replikovat i docela ostře, a celkově je energie okamžiku tuze sympatická. Zároveň je ale zřejmé, že jen o tak jednoduchý stand-up asi nepůjde, to napovídá jednak doprovodné fingované hraní na hudební nástroj (či dokonce na futrál od hudebního nástroje), jednak přítomnost leckdy dosti bizarně oděných individuí v hledišti. (Tedy jistě, nějaká ta bizarně oděná individua se během festivalu objevují v hledištích leckdy, ale vesměs už je člověk přeci jen zná.)

3.8.2022

Více
Výčepní se mění, pivo zůstává (pořád stejně hnusné) Výčepní se mění, pivo zůstává (pořád stejně hnusné)
Tobě nepřipadá úžasný, že chlápek, kterej žil před dvěma tisíci let, napíše něco, co je pořád aktuální?, ptá se řečnicky Boris svého kamaráda Marka v Obrazu Yasminy Rezy. No jo, to se holt klasikům stává, odvětí břitce Marek.

3.8.2022

Více
Viktorka, Barunka z pětistovky a ti druzí Viktorka, Barunka z pětistovky a ti druzí
Inscenace inspirovaná příběhem Viktorky z Babičky a korespondencí Boženy Němcové původně vznikla ke kulatému spisovatelčinu výročí a řekl bych, že soubor Convivum ze ZUŠ F. A. Šporka z Jaroměře tím nadělil naší paní Boženě moc pěkný dárek k narozeninám.

3.8.2022

Více
Fantastickej bordel Fantastickej bordel
Jezdci jsou hra stará asi 2400 let. Já jsem je nečetl, vy nejspíš taky ne, a o čem jsou neví pořádně ani Google.

3.8.2022

Více
Hrací prostor jako metafora Hrací prostor jako metafora
Židle v kruhu, prostor vymezený trnitými větvemi, malovaná truhla a na ní dívka.

3.8.2022

Více
Experiment ve psí Experiment ve psí
Když lehce zadýchaní vystoupáme k sálu sokolovny na představení Experiment Ψ brněnského souboru Mámení, přivítají nás dvě milé hostesky a najdou každému jeho ideální místo v hledišti.

3.8.2022

Více
Tanec není jen poezie Tanec není jen poezie
Jsou otázky, které se mi v hlavě převalovaly ještě dávno před zhlédnutím letošního bloku tance. Dnešní průvodní slovo Jiřího Lössla, vlídné, erudované a příjemné, tyto otázky ještě více rozvířilo.

3.8.2022

Více
Divadlo není jen nějaká volnočasová aktivita Divadlo není jen nějaká volnočasová aktivita
Rozhovor s režisérem, dramaturgem a pedagogem Luďkem Horkým

2.8.2022

Více
Paměť místa, města, člověka Paměť místa, města, člověka
Jedním z velkých nebezpečí, jimž člověk musí při reflexi divadla (a to nejen toho amatérského) čelit, je potřeba tvůrcům vnucovat, jakou jinou inscenaci měli z daného materiálu udělat – jinými slovy řečeno „jak bych to dělal já, kdybych to dělal (a uměl)“.

2.8.2022

Více
Na viděnou s Bohem Na viděnou s Bohem
Nádražní restaurace. Elegantní číšník za zvuků svižného německého swingu chystá podnik k otevření. Vzápětí přichází rozverná dívka, zvesela hodí nohy na stůl a objedná si griotku.

1.8.2022

Více
Strašidelná pravda = strach o jevištní „opravdovost“ Strašidelná pravda = strach o jevištní „opravdovost“
Vidíme-li děti, je naší savčí přirozeností držet palce, fandit jim a jaksi samozřejmě „niterně jihnout“ atd. Ne náhodou patří k obvyklým marketingovým tahům politiků (včetně těch, kteří bez mrknutí oka nechávají později kvanta dětí brutálně zlikvidovat) se s malými roztomilými dětmi s nadšením fotografovat.

1.8.2022

Více
Kachny jsou ti druzí Kachny jsou ti druzí
O jedné z festivalových inscenací jsem se dopředu doslechl, že člověku dlouho trvá, než mu dojde, že je daný kus chytřejší, než vypadá.

1.8.2022

Více
Rodinná mořská víla mezi koupelnou a kuchyní Rodinná mořská víla mezi koupelnou a kuchyní
Inscenace divadelního soubor Rámus Plzeň Myslíš dědo… ?, jež je volnou adaptací pohádky o malé mořské víle, je vskutku rodinným setkáním nad divadlem, nad muzikou, nad pohádkou a především nad společnou hrou.
 

1.8.2022

Více
Imaginární kavárna na nádraží Imaginární kavárna na nádraží
Jsou témata, s nimiž nebudeme hotovi nikdy.

1.8.2022

Více
Nekecám, fakt Nekecám, fakt
V inscenaci Strašidelná pravda pražského Tanečního studia Light při ZUŠ Popelka se tentokrát pohyb stává jen jednou, i když zásadní složkou komplexního divadelního tvaru.

1.8.2022

Více
Ten, co se povedl Ten, co se povedl
Počáteční otázku, kterou jsem si kladla: „proč by zhruba dvanáctileté - třináctileté děti (ještě) hrály pohádku o ošklivém káčátku“ nahradilo záhy šimravé divácké potěšení z projevu „normálních přirozených dětí“, použitých kostýmových „prostředků“, výtečného hudebního doprovodu, společného zpívání, vytvořeného vlastního textu, hereckého výrazu, civilního autentického projevu „šediváčka“, dostředivé kamarádské účasti jevištních spolutvůrců beze stopy jakékoli křeče atd.

1.8.2022

Více
Divadelní vetešnictví u Malé mořské víly Divadelní vetešnictví u Malé mořské víly
Divadelní soubor Rámus z Plzně je na Jiráskově Hronově pravidelným reprezentantem Loutkářské Chrudimi.

1.8.2022

Více
Meditace po apokalypse Meditace po apokalypse
Pokud jde o nějaké racionální vnímání inscenace, příliš to svitavský soubor Nové divadlo! YESSS!!! člověku neusnadňuje

31.7.2022

Více
ZÁ RUBNI ZÁ RUBNI
In dustriální hai ku. Temná mini atura. Cest je spousta, ale žádná není ta správná.

31.7.2022

Více
Ďábel se skrývá v monotónnosti Ďábel se skrývá v monotónnosti
Divadelní klub Jirásek z České Lípy se pokusil poctivě a zodpovědně vyrovnat s osmdesát let starou, proslulou hrou Jeana-Paula Sartra S vyloučením veřejnosti.

31.7.2022

Více
Záležitost stylu Záležitost stylu
Krvák v provedení Divadla NA HOLOU z Hořovic

31.7.2022

Více
Polka jako samba, tanči jako mamba! Polka jako samba, tanči jako mamba!
Ženský amatérský soubor z Homole jsem měl možnost shlédnout přesně po 14 letech, kdy se JH 2008 zúčastnil s inscenací Sextánky.

31.7.2022

Více
Nám všem blízká brutalita Nám všem blízká brutalita
Loutkové divadlo je historicky považováno za tzv. „nízký žánr“. Je to ten druh divadla, který byl určen jako zábavný prostředek pro široké masy nevzdělaného obyvatelstva, které se rádo vyžívalo v brutalitách, explicitním násilí i všeobecné vulgaritě.

31.7.2022

Více
Peklo může být blíž, než si myslíme Peklo může být blíž, než si myslíme
Jean-Paul Sartre byl jednou z nejvýraznějších osobností evropské kultury 20. století. Zabýval se především filozofií, ale byl také význačným spisovatelem a dramatikem.

31.7.2022

Více
Well shake it up baby now! Well shake it up baby now!
Kdo si vzpomíná na inscenaci Sextánky, vtipnou i laskavou poctu prvorepublikové červené knihovně, kterou Ženský amatérský spolek ŽAS z Homoli odehrál na Hronově před nějakými patnácti lety, sliboval si od inscenace Dokud se tančí téhož souboru notnou dávku humoru, jevištní energie a sebeironie. A vstupní očekávání byla naštěstí naplněna měrou vrchovatou.

31.7.2022

Více
Pruhované pohlazení Pruhované pohlazení
Občas se stane, že se nějaká dobrá inscenace v přehlídkovém systému zadrhne a nedojede tam, kam by dojet mohla.

8.8.2021

Více
Všechny možná až moc báječné věci Všechny možná až moc báječné věci
nscenace monodramatu Duncana Macmillana Všechny báječné věci, vyprávění mladého muže, který si od dětství píše seznam báječných věcí, aby přesvědčil svou depresivní matku, že život stojí za to, kadaňského divadla Navenek stojí beze zbytku na hereckém výkonu Pavla Volfa, který je v amatérském prostředí jednoduše nevídaný.

8.8.2021

Více
Sudé díly Star Treku Sudé díly Star Treku
Jako autor hry Všechny báječný věci se v programové brožuře uvádí ten slavnější –Duncan Macmillan, úspěšný dramatik a režisér a mj. autor vynikající hry Plíce o krizi manželství a rodičovství v moderním světě. Ve skutečnosti mají Všechny báječný věci autory dva.

8.8.2021

Více
Nebýt červené knihovny, ani nepoznáme, co je skutečný život Nebýt červené knihovny, ani nepoznáme, co je skutečný život
Na letošním Jiráskově Hronově – především v oblasti zábavných inscenací – zřetelně boduje retro.

8.8.2021

Více
Tak nevím Tak nevím
Nevím, je-li to nějaká krajová specialita, ale jako bych se v Sále Josefa Čapka v sobotu večer přenesl na skvělou přehlídku ve Valašském Meziříčí, kde jsem za své dva porotcovské roky viděl zcela bezkonkurenční hustotu vpravdě bizarního divadla; divadla, které nemusí být nutně dobré, ale každopádně dovede poskytnout zážitek.

8.8.2021

Více
Každá informace je šíp aneb Nejhorší divadlo na světě Každá informace je šíp aneb Nejhorší divadlo na světě
Nedašovští nezklamali. Přivezli inscenaci a vůbec typ divadla a přístup k němu, které nesnese srovnání, anebo – srovnáváte-li je téměř s čímkoli či kýmkoli –, nemůžete dojít k jinému výsledku než absolutní dno.

8.8.2021

Více
Soví houkání nad temnými vodami dospívání Soví houkání nad temnými vodami dospívání
Iva Procházková píše své knihy o teenagerech a pro ně. O jejich trápeních, nejistotách, samotě, zápasech sváděných se sebou samými i s okolním světem, o klopotném hledání cesty do dospělosti.

7.8.2021

Více
Ztracený ve vlnách Ztracený ve vlnách
Scenáristka, dramatička a spisovatelka young adult fikce i normálních adult detektivek Iva Procházková (1953), držitelka pěti Zlatých stuh a dvojnásobná laureátka Magnesie Litery, často v rozhovorech podotýká, že se její díla opírají o osobní autentickou zkušenost, věrohodnost a pravdivost.

7.8.2021

Více
Limitované kouzlo popletenosti Limitované kouzlo popletenosti
Nápad zpracovat Tři mušketýry jako jarmareční píseň, navíc v hravě postmoderním eklektickém hávu míchajícím Leloirovy ikonické ilustrace k Dumasovu románu s warholovsko-lichtensteinským pop-artem, má rozhodně nemalý divadelní potenciál.

7.8.2021

Více
Ozvěna otráveného flašinetáře Ozvěna otráveného flašinetáře
Wolkrův Prostějov reprezentuje v letošním hronovském programu Prostomyslná Rodina Nemravova respektive ZUŠ z Uherského Hradiště.

7.8.2021

Více
Haló, jste tam? Haló, jste tam?
Inscenace postupující na Jiráskův Hronov z Dětské scény to zde obvykle nemívají snadné.

7.8.2021

Více
Mobilní Andulák Mobilní Andulák
Dětský divadelní soubor HOP-HOP ze ZUŠ v Ostrově je tradičním reprezentantem Dětské scény na Jiráskově Hronově.

7.8.2021

Více
Neřetězení Neřetězení
„Je to úplně jiná hra, než jaké jsem dosud psal,“ prohlásil o svých Řečech Neil Simon roku 1988 v rozhovoru pro New York Times.

6.8.2021

Více
Takové těžké období Takové těžké období
„Procházel jsem si tehdy takovým těžkým obdobím; rozhodl jsem se něco napsat, protože práce je pro mě vždy očišťující, a měl jsem za to, že by bylo dobré pustit se do komedie.“

6.8.2021

Více
Život mezi prsty Život mezi prsty
Ono je to vlastně ohromně jednoduché. Dřevěná lžíce, smaltovaná mísa, sáček pšenice a pár jednoduchých slovíček ve vhodně zvoleném pořadí.

6.8.2021

Více
Představte si, že je tma … Představte si, že je tma …
Notný kus téhle něžně poetické inscenace nasypal do programu letošního Jiráskova Hronova Šrámkův Písek prostřednictvím nominace ve jménu divadla experimentálního.

6.8.2021

Více
Zpráva o dramatu Zpráva o dramatu
Upřímně přiznávám, že nevím.

5.8.2021

Více
Federico García Lorca: Její pastorkyňa Federico García Lorca: Její pastorkyňa
Celovečerní vesnické realistické drama Gabriely Preissové odehrál soubor Šediny z dědiny ve velmi hutných padesáti minutách a k jeho interpretaci zvolil prostředky, které jsou všechno jiné. Jen ne realistické.

5.8.2021

Více
Dystopické scény z manželského života Dystopické scény z manželského života
Stejně jako v případě Archivu jazyků před čtyřmi lety přivezlo Divadlo poPUD na Hronov inscenaci dramatu, které díky režisérovi a překladateli Jiřímu Petrů můžeme vidět v české premiéře.
 

4.8.2021

Více
Na troskách civilizace, naštěstí nikoliv na troskách divadla Na troskách civilizace, naštěstí nikoliv na troskách divadla
Díky překladateli Jiřímu Petrů se na naše jeviště dostaly dvě zajímavé textové předlohy z anglosaské provenience.

4.8.2021

Více
O autenticitě O autenticitě
Hovory Problémového clubu se nadále rády stáčejí k tomu, co znamená autenticita v herectví a ve výpovědi

4.8.2021

Více
Hubnu, hubneš, hubneme Hubnu, hubneš, hubneme
Inscenace Cvičme v rytme mosteckého souboru Brambůrky nabízí přesně ten typ zážitku, za jakým na Hronov jezdím a jaký není možné potkat v profesionálním divadle

4.8.2021

Více
Včelařův rok Včelařův rok
Kladenský V.A.D. je soubor renomovaný, takže každé jeho vystoupení na Jiráskově Hronově vzbuzuje vysoká očekávání.

3.8.2021

Více
Trubčí shromaždiště, aneb Problém s matkou Trubčí shromaždiště, aneb Problém s matkou
Divadelní soubor V.A.D. Kladno je návštěvníkům Jiráskova Hronova důvěrně známý, neboť své inscenace zde prezentuje poměrně často, což dokazuje, že kladenský soubor patří k největším stálicím v amatérském (či spíše nezávislém?) divadle

3.8.2021

Více
Adéla dlouho nevečeřela Adéla dlouho nevečeřela
Podruhé během pár dnů se na jevišti Jiráskova divadla potkáváme s inscenací materiálu spjatého s režisérem Oldřichem Lipským a jeho láskou k jakési groteskně pokroucené secesi.

3.8.2021

Více
Záležitost stylu Záležitost stylu
Nevěřím příliš na národní vlastnosti. Je ale prostě třeba připustit, že v zábavném žánru existuje soustava kódů, které jsou pro tu kterou kulturu charakteristické.

3.8.2021

Více
Ztraceno v konceptu Ztraceno v konceptu
Záměr projektu Strategie růže pražského divadelního uskupení Teď nádech a leť zní velmi ambiciózně.

2.8.2021

Více
Výzkum nebo sdílení? / Mluvit ještě neznamená vyprávět Výzkum nebo sdílení? / Mluvit ještě neznamená vyprávět
Soubor Teď, nádech a leť pod vedením Davida Zelinky se již téměř celou jednu dekádu zabývá antropologickým výzkumem nešťastných oblastí světa

2.8.2021

Více
Jak být úplný, když jste tak daleko od hrobů svých předků? Jak být úplný, když jste tak daleko od hrobů svých předků?
Dramatizaci románu Chtělo by to nový jméno zimbabwské, ve Spojených státech usazené autorky NoVioletBulawayo uchopilo Studio Divadla Dagmar ve své inscenaci Vyhnání z ráje už proběhlo jako monodrama, přesněji možná vyprávění jedné herečky.

1.8.2021

Více
Umění vyprávět Umění vyprávět
Karlovarská inscenace Vyhnání z ráje už proběhlo dává dopředu ve festivalové anotaci výrazně najevo, že jde o literární adaptaci.

1.8.2021

Více
Sněhová koule na slunci Sněhová koule na slunci
Labichův vaudeville Slaměný klobouk (1851) patří ke komediím, na nichž francouzský filozof Henri Bergson ve své proslulé knize Smích demonstruje princip sněhové koule.

1.8.2021

Více
O slaměném klobouku a také o důležitosti komparsu O slaměném klobouku a také o důležitosti komparsu
Uvedení labichovsko – horníčkovského Slaměného klobouku v době, kdy do sametových sedadel Jiráskova divadla zasedli pánové a dámy z oficiální zahajovací delegace, svědčí o tom, že programová rada ví, jak udělat radost.

1.8.2021

Více
Kolo, kolo ďábelský Kolo, kolo ďábelský
Zatím všechny inscenace Jarky Holasové se mi líbily při druhém zhlédnutí víc než napoprvé.

1.8.2021

Více
Komu jde o duši? Komu jde o duši?
Po zhlédnutí Hry o duši jaroměřského souboru Convivium jsem cítila velkou nespokojenost s tím, že se inscenace nevrátila k postavě otce bezruké dívky

1.8.2021

Více
O jednom velkém úkolu O jednom velkém úkolu
Když člověk coby, dejme tomu, porotce krajské přehlídky najde v programu totéž jméno v obsazení i u položky „režie“, už zpravidla ví, čím začít: Vážený pane režisére / vážená paní režisérko, tohle raději nedělejte, k režii je potřeba odstup a ten z jeviště nemáte, a tak dál a tak dál.

31.7.2021

Více
Úchvatná Florence s šíleným hlasem Úchvatná Florence s šíleným hlasem
Anglický dramatik Peter Quilter mi kdysi při návštěvě Prahy přiznal, že se mu podařilo najít „díru na divadelním trhu“, totiž hry, v nichž je parádní role pro ženu středního (či ještě trochu vyššího) věku.

19.7.2021

Více
Loutka páně Loutka páně
Je pozoruhodné, jak překvapivé souvislosti občas vyskakují napříč hronovským programem.

18.7.2021

Více
Divadlo SoLiTEAter Praha - Přísámbůh! Divadlo SoLiTEAter Praha - Přísámbůh!
Neposedná posedlost

18.7.2021

Více
Herectví jako problém Herectví jako problém
Dobřichovická divadelní společnost - Je úchvatná!

18.7.2021

Více